Filter (filtar)
Jezici
EN filter; NJ Filter, Sieb (zastarjelo); FR filtre; TL filtro;Definicija
- "Naziv za elektroničke sprave koje, kao samostalni uređaji, kao moduli ili pak kao sastavni dijelovi kakva elektroničkog sklopa, mijenjaju zvukovnu boju signala tako da određena frekvencijska područja pojačavaju ili smanjuju..." (<NG>, 74)
- Povjerenstvo za obradu signala dalo je ovu definiciju: "[Digitalni] filter je računalni proces ili algoritam kojim se digitalni signal ili slijed brojki koji predstavlja ulaz [unos podataka] transformira u drugi slijed brojki nazvan izlazni signal." (Rabiner i dr. 1972.)
- "(Digitalni) filter može biti bilo koja operacija na signalu (v. DF 2 !). Dočim, nadasve uvriježena uporaba ovog pojma opisuje uređaje koji izdižu ili prigušuju neka područja zvučnog [zvukovnog] spektra... ...nekom od ovih metoda:
- neznatnim kašnjenjem kopije ulaznog signala (za nekoliko perioda uzorkovanja) i kombiniranjem iste s novom trenutnom vrijednošću ulaznog signala.
- neznatnim kašnjenjem kopije izlaznog signala (za nekoliko perioda uzorkovanja) i kombiniranjem iste s ulaznim signalom." (<CR>, 185) (v. jednadžba diferencije)
- transformiranjem kompletnog ulaznog signala u frekvencijsku domenu nekim od u tu svrhu napisanih algoritama (npr. FHT) i digitalnom obradom spektra te inverznim transformiranjem obrađenog signala natrag u vremensku domenu. S porastom procesne moći računala ova do nedavna teško ostvariva metoda postala je rutinskom, mada se još uvijek uglavnom rabi za obradu zvukovnih datoteka.
Komentar
Metodološki, digitalni filteri se dijele na:- one koji izlazni signal računaju metodom konvolucije i imaju konačan impulsni odziv (FIR).
- one koji izlazni signal računaju metodom rekurzije i imaju beskonačan impulsni odziv(IIR).
S proliferacijom glazbeno informatičkih tehnologija na mobilne uređaje (tableti, mobiteli) u 21. stoljeću objavljuje se sve veći broj softverskih programa otvorenog koda za filtriranje zvukovnih signala. Čak i popularne online enciklopedije kao što su Wikipedia i Wolfram objavile su kredibilno napisane referentne stranice o oblikovanju (dizajnu) pojedinig vrsta digitalnih filtera.
Kritika
"Teorija digitalnih filtera uska je specijalnost, temeljena na matematici
udaljenoj od intuitivnosti i ljudskog iskustva. Jednadžba digitalnog filtera ne otkriva
nužno svoja zvukovna svojstva, što je kontraintuitivno, budući da su
percepcija i emocija strogo usmjerene na učinke filtera... Pitanje
estetike filtriranja rijetko se dotiče u literaturi o obradi signala
(Gerzon 1990., Rossum 1992., Massie i Stonick 1992. spadaju među iznimke), mada
se upliv filtera na glazbeni zvuk kreće od subliminalnog do
zastrašujućeg. Glazbenici govore o f. kao "grubim", "toplim" ili
"muzikalnim", pokušavajući opisati ove uplive. Možda će se
sazrijevanjem zanata razviti i preciznija terminologija." (<CR>,
397)
Oblik riječi "filter" je preuzet iz Pojmovnog vodiča kroz glazbu 20. stoljeća(<NG>), i utemeljen
u uvriježenoj praksi u govora struke u našem i više europskih jezika. Hrvatski jezični portal međutim
preferira uporabu oblika "filtar" (<HJP>, filtar(filter)).